Centrum Kardiologii Józefów

• Ż

Próba wysiłkowa - test wysiłkowy EKG

Na czym polega badanie?

Próba wysiłkowa - test wysiłkowy EKG na bieżni ruchomej pozwala na wykrycie zmian czynności elektrycznej serca (świadczących np. o niedokrwieniu mięśnia sercowego) pojawiających się w czasie wysiłku. Jest najlepszym nieinwazyjnym badaniem wykrywającym chorobę wieńcową. Test wysiłkowy pozwala na ocenę funkcji serca w odpowiedzi na zwiększony wysiłek fizyczny. Umożliwia wykrycie choroby serca we wczesnym stadium i pozwala rozpocząć leczenie by nie dopuścić do stanu kiedy objawy będą zauważalne w spoczynku. Po zawale serca test wysiłkowy pomaga ocenić jaki rodzaj ćwiczeń jest korzystny dla rehabilitacji serca a jaki może spowodować uszkodzenia.

Przygotowanie do badania

Badanie może być przeprowadzone w odpowiednio wyposażonym gabinecie. Wymagana jest obecność lekarza. Przed badaniem po przygotowaniu skóry (wygolenie włosów i odtłuszczeniu alkoholem lub benzyną) naklejane są elektrody do EKG na klatkę piersiową oraz mankiet do mierzenia ciśnienia.

Zaleca się powstrzymanie od palenia papierosów, jedzenia, picia na około 4 godziny przed testem (zalecane jest również aby założyć wygodne buty i strój). Przed badaniem należy poinformować lekarza wykonującego badanie o aktualnie przyjmowanych lekach, przebytych chorobach serca, miażdżycy zarostowej kończyn dolnych. W dniu badania pacjenci przyjmujący na stałe leki powinni przyjąć codzienną dawkę - chyba, że lekarz kierujący na badanie zdecyduje inaczej. W trakcie testu bardzo ważne jest, żeby informować o wszelkich objawach związanych z jego przebiegiem. Test będzie zatrzymany gdy wystąpi którykolwiek z niepokojących objawów: ból w klatce piersiowej, bóle i zawroty głowy, zaburzenia widzenia, duszność albo duże zmęczenie.

Wykonanie  badania

Przed rozpoczęciem badania wykonywane jest EKG. Następnie rozpoczyna się test od powolnego spacerowania na bieżni. Co 3 minuty zwiększany jest kąt nachylenia i prędkość przesuwu bieżni co odbierane jest przez pacjenta jako marsz coraz szybszym krokiem pod coraz większą górkę. Pacjent jest proszony o informowanie o wszelkich niepokojących objawach takich jak ból w klatce piersiowej, zawroty głowy, duszność albo duże zmęczenie. Systematycznie zapisywane jest ciśnienie tętnicze krwi i EKG. Test trwa około 20 minut. Jest przerywany po osiągnięciu przewidywanej dla wieku częstości akcji serca, wystąpieniu dolegliwości lub pojawieniu się zmian w EKG. Po jego zakończeniu lekarz analizuje i opisuje wyniki testu. Wynik badania przekazywany jest w formie opisu z dołączonymi zapisami EKG.

Badanie to jest badaniem nieinwazyjnym i może być powtarzane wielokrotnie. Wykonywane jest u pacjentów w każdym wieku. Po badaniu wskazany jest kilkunastominutowy odpoczynek w poczekalni przed gabinetem.

NASZE CENTRUM W LICZBACH

3000 hospitalizacji